Thursday, September 10, 2009

Raya OH Raya!

Aku rindu la nak sambut raya macam zaman aku kanak2 dulu2.. Time aku kecik2 dulu, family aku semua excited nak sambut raya. Aku rasa bukan family aku je, semua kottt. Tapi sekarang ni macam dah kureng la.. Dah tak meriah macam dulu.. Ke aku sorang je rasa macam ni?

1. Buat biskut raya.

Aku suka biskut semperit mak aku buat. Memang tiada tandingan. Tapi sekarang dia dah tak buat biskut raya lagi, dah lebih 10 tahun kot mak aku dah tak buat biskut raya.

Rindu ni, dah la resepi pun dia dah tak ingat. Orang lain buat semua tak sedap macam semperit mak aku, mencair dalam mulut wooo..

2. Tukar sarung kusyen & langsir baru

Dulu pakai kerusi rotan je, rumah siapa yg pakai kerusi sofa kira dah kaya gila la zaman tu. Punyalah seksa nak buka sarung lama, then sarungkan yang baru pulak. Pastu langsir mesti nak sedondon dgn sarung kusyen la kan. haha.

3. Gubah2 bunga

Ini wajib. Kalau boleh setiap sudut rumah nak kena ada bunga. Kalau bunga tahun lepas elok lagi, just cuci dan tukar gaya gubahan je. Kalau dah buruk or bosan, beli baru. Tak pun beli je pasu baru. Intai-intai jiran sebelah punya dulu, kalau boleh tak nak sama.

4. Cat rumah.

Satu rumah kena cat. Dari pagar luar rumah sampai lah ke dinding2 and palang tangga. Pintu toilet pun dicat jugak kalau ada cat lebih.

5. Gantung kad raya

Aku tak sure ada lagi tak orang yang hias rumah dia dgn kad2 raya. Lekat kat raya kat dinding, stepler kat daun2 pokok. Pastu nanti tetamu datang, diorang boleh baca2 la kad raya tu sambil tuan rumah buat air.

Lagi bangga kalau ada kad raya dari orang2 kenamaan. Korang pernah tak hantar kad raya kat Perdana Menteri? Tun Mahathir balas tau. Serious. Aku pernah. Masa sekolah rendah dulu la. Bangga tau bangga. haha

6. Pasang lampu liplap

Ini yang paling aku suka! Lagi2 kalau ada bentuk2 ketupat, bulan sabit bagai tu. Lagi best kalau siap ada muzik raya. Aku pernah tengok ada macha ni siap pasang lampu liplap dalam kereta dia. Itu melampau la.

7. Pasang pelita

Aku teringat lagi satu kes ni, kitorang beli pelita plastik. Pastu kakak-kakak aku ni bijak sangat, isi petrol dalam pelita tu. Plastik tu tak tahan dengan petrol, so dia cair. Terbakar depan rumah aku.

Akak aku sorang ni, nama je engineer belajar tinggi2, dia pergi siram dengan air, lagi marak la api tu. Kitorang semua dah menjerit2 dah depan rumah. Takut woo. Mak aku tau mampus haha. Then kakak aku sorang lagi, ambik pasir and kambus api tu. Sampai sekarang aku trauma nak pasang pelita lagi. haha

8. Malam raya

Semua kumpul depan TV sebab nak dengar pengumuman raya oleh Penyimpan Mohor2 Besar Diraja. Padahal dah tau awal2 dah raya hari apa. Korang ada rasa DEjavu tak tiap kali dengar pengumuman raya tu? Rasa SESUATU la. Pastu korang perasan tak lenggok suara, ayat yang digunakan setiap tahun sama je. Ke memang orang yang sama dari dulu? Kalau betul, panjang betul umur dia.

9. Shopping raya

Chow Kitt Road, Kamdar, Sogo, Hankyu Jaya, Jalan Masjid India - semua tempat wajib kitorang kena pergi. Sekarang nak pergi pun pikir ratus2 kali dulu, tak sanggup dah nak redah jam, nak cari parking, nak usung barang lagi. Bila dah besar panjang, mama and abah aku bagi duit suruh masing2 beli sendiri je.

10. Balik kampung

Sobs sobs. Last sekali aku balik kampung masa aku form 3. Padahal nenek aku hidup lagi sampai sekarang. Saudara mara aku pun ramai lagi kat kampung tu. Dulu tiap2 tahun balik kampung tu memang upacara wajib la.

7 beradik sumbat dalam satu kereta. Mak aku dok depan riba sorang adik aku, yang kat belakang himpit2 la lagi 6 orang. Sempit tapi enjoy gila! Kelantan, bukan dekat. Dulu takde hiway, mau 8-9 jam perjalanan.

Ada la insiden2 yang buat kitorang semua dah tak balik kampung lagi. Lagipun semua dah besar panjang, adik beradik aku pun ramai yang dah kahwin. Rindu gila nak sambut raya suasana kampung.

Nak buat ketupat, ambik kat pokok kelapa depan rumah je. Pastu lidi2 dia mak aku kumpul utk buat penyapu lidi or lidi sate. Nak mandi or buang air kena tunggu turn. Ada perigi, dalam perigi ada labi2. Best tau tak best? Best gila. Sobs

Tahun ni abah aku balik sorang2 je. Mak aku tak sihat, tak boleh nak ikut sekali. Aku pulak takde cuti. Tapi abah aku balik pun petang raya, so pagi raya still boleh salam2 raya. hik. Tahun ni best, sebab semua adik beradik aku ada pagi raya. Dah lama tak berkumpul semua sekaligus sejak diorang dah kahwin.

Aku dah hilang semua nostalgia ni. Mustahil dah nak dapat macam ni lagi... Raya kitorg just salam raya, ambik angpau, then makan ketupat sampai kenyang.

Takde dah macam dulu, sambil tunggu tetamu datang sambil layan Circuss kat TV...

14 comments:

Aiza said...

kesiannya, sabar jea lar...
Maaf atnya, akk duk kat kelantan ker??

Bewilder said...

tak la. dok KL la. abah asal kelantan. ;)

rawsktar said...

macam mana cedok air perigi? pernah tak cedok dgn labi2 sekali? nanti i bawak balik ketupat daun palas untuk u k. :)

Bewilder said...

cedok air perigi guna cebok yg diikat dgn tali. rasa mcm ala2 mahsuri u olls. rasa mcm org dulu2. haha. labi2 tu bijak la, dia tak nak masuk dlm cebok tu, puas dah umpan kangkung pun dia takmo. i nak ketupat palas manis nenek i buat je. sobs

rawsktar said...

hahahahha.umpan kangkung dalam cebok? hihihiih.sejuk kan air perigi.prrr..prrrr..takpela. i bwk balik daun palas.

enji malas log in said...

pasang pelita pakai minyak tanah la sengal..aku dah 20 tahun buat keje pasang pelita time raya..xde plak kebakaran..tahpape tah..

rawsktar said...

kecoh ah enji.kemalangan tidak berbau.minyak tanah ye la berbau.

Bewilder said...

time tu takde minyak tanah la. ada petrol je. jgn ckp besar, mana la tau tup tup tahun ni ko plak terbakar. haaaaaaaaa?

Diandrayani said...

Bai~~~~ kau telah membuatkan aku terasa nak balik raya gileeeeeeeeeeee.... family kitorg pun buat semua seperti yg dinyatakan sampai la kitorg dah start sorang2 pegi belajar luar negeri.... sedih....

dulu, mak aku jahit baju raya kitorg 5 beradik pompuan, sorang 2 psg. Nak tempah x mampu. Pastu struggle sampai mlm raya aku masih tolong jahit sembat dgn butang baju kurung. Yg celaka sket kadang, mlm raya, rumah makcik aku blackout. Demmit. sudahnye aku menjahit kat beranda rumah dgn bantuan pencahayaan dari pelita. Pagi raya baju kitorg bau asap ngan lengan baju pendek sebelah. :P

PeXXaL said...

Tukar sarung kusyen tu memang keje semua org la..

Bewilder said...

hahahaha Dian. kesian kau tak dapat balik beraya tahun ni.. meh tukar meh, aku teringin nak beraya kat UK. hehe. yela, aku lupa nak selitkan dalam ni, mama & abah aku dulu pun jahitkan baju kurung utk kitorg wooo. haha. tapi haram aku tak tau jahit langsung. atleast kau pandai la jahit tu. So kau rasa2 kau masih nak teruskan tradisi klasik ni kat anak2 kau nanti tak? :p

Pesal, selalunya ni kerja abang2 aku la. sebab kerja lain diorg takleh diharapkan.

Diandrayani said...

aku pun x reti menjahit. Tau jahit butang baju ngan sembat tangan je, tu pun mak aku ckp fail tp nak wat cenne, terpaksa jugak guna aku utk siapkan semua pagi raya. :P

mestilah tradisi ni kena diteruskan... kesian budak2 skrg x tau kegembiraan hari raya mcm kite dulu2... insyaAllah kalau aku ada rezeki dpt anak2 sendiri la........

miss chekleen said...

zura...aku bace post ko yang nie tingat lak aku..dolu2 camtue la..
tang wat beskut sampai hangit2..
cadar,langsir,cat pape seme kena tuko..
tang wat kue tu ley lak kekadg jadi desert time bukak...adehla..
balik kg dari kel ke perak...siyes ngan hway lame taleh napas aku..
siap abah aku cakap xdapat nak carik aku dulu coz aku kecik sgt..berimpit kat belakang dowh..

ase cam nak post je zaman dedolu...ahakz

SELAMAT HARI RAYA ZURA aka SCARLETT J MESIA(konon tu..ahakz)...

Bewilder said...

insyaAllah Dian. pasti ada bahagian masing2 utk kita semua. itu semua dah dijanjikanNya.. :)

hahahahahha Leen. selamat hari raya. ;)